Andrew Hauck leerde alles wat hij over onroerend goed weet van zijn moeder. Als makelaar/mede-eigenaar van CENTURY 21 Kenmerkend vastgoed in Saginaw, Michigan, begon Andrew samen met haar onroerend goed te verkopen toen hij nog maar 21 jaar oud was en nog op de universiteit zat.
Tegenwoordig beschikt zijn makelaardij over 10 kantoren die de provincies Saginaw, Midland, Bay en Genesee bedienen in Centraal Michigan, nabij Saginaw Bay in Lake Huron, en, op basis van het transactievolume, een CENTURY 21® franchisefiliaal in Michigan in 2021.
Voorbestemd om deals te sluiten
Andrew, de zoon van aan CENTURY 21 aangesloten agent Jan Hauck, groeide op terwijl hij zag hoe zijn moeder huizen liet zien, telefoontjes beantwoordde en over deals onderhandelde. Je kon niet missen wat zijn moeder voor de kost deed: dikke MLS-boeken opgestapeld in de kasten, Te Koop-bordjes tegen de muur geleund, en iedereen wist dat er niet werd gepraat of geraasd als ze aan de telefoon was. Maar ondanks de zeventig uur die ze elke week aan haar bedrijf besteedde, was ze altijd bij zijn spelletjes en schoolevenementen en was ze daar om hem elke dag van school op te halen.
Snel vooruit naar de universiteit, Andrew studeerde bedrijfskunde met plannen om managementconsulting te gaan doen. Ongeveer halverwege besefte hij dat een vastgoedbedrijf lucratiever en lonender kon zijn, dus besloot hij in de voetsporen van zijn moeder te treden. Tussen de lessen financiën en macro-economie door behaalde Andrew zijn vastgoedlicentie en begon hij praktijkervaring op te doen, waarbij hij leerde hoe belangrijk het is om uitzonderlijke ervaringen aan zijn klanten te bieden. Tegen de tijd dat hij afstudeerde met een bachelordiploma in economie, had hij klanten al geholpen bij het kopen en verkopen van verschillende eigendommen.
Na een paar jaar ging Andrew terug en behaalde een MBA om zijn geloofsbrieven te versterken. “Er waren niet veel 25-jarige makelaars die al een eigen huis hadden en vijf jaar ervaring hadden, dus dat hielp mijn geloofwaardigheid. Nog waardevoller werd het toen ik makelaar-eigenaar werd.”
Het merk CENTURY 21 kan deuren openen
Hij is vanaf het begin een trouwe CENTURY 21-aangesloten agent geweest. Zijn moeder startte de makelaardij als een dochteronderneming van Century 21 Real Estate LLC in 2005 met twee partners, Ken Kujawa en Dr. Sam Shaheen. Begin 2019 kocht Andrew het belang van zijn moeder in de makelaardij en nam de activiteiten over terwijl ze terugkeerde naar de verkoop.
Als nieuwe makelaar/eigenaar waarschuwde zijn moeder hem om nooit het belang van empathie, kameraadschap en een bouwmakelaar te onderschatten. Hij wist dat je, om succesvol te zijn in de vastgoedsector, een actieve rol in de gemeenschap moest spelen. Dus in een tijd waarin veel makelaars in de kosten bezuinigden en kantoren sloten, maakte Andrew van zijn kantoren een culturele hoeksteen.
“We opereren in kleinere markten, waar het zo belangrijk is om zichtbaar en actief te zijn in de gemeenschap. Voor ons is het gewoon een deel van onze cultuur. Onze kantoren zijn betrokken bij lokale evenementen, van huisdieradoptie en fondsenwerving tot parades. We zoeken naar mogelijkheden waarbij we echt betrokken kunnen zijn, en niet alleen maar ons logo op een programma plakken.”
Hij zegt dat de nationale naamsbekendheid van het merk CENTURY 21 de makelaardij een enorm voordeel heeft gegeven, vooral in Michigan, waar het merk sinds de oprichting in de jaren ’70 aanwezig is. “Het merk CENTURY 21 is de meest erkende en gerespecteerde naam in de vastgoedwereld*, dus we hoeven nooit uit te leggen wie we zijn. We kunnen ons concentreren op onze waardepropositie, wat alles zoveel eenvoudiger maakt.”
Andrew is geen ‘status quo’-man en is meedogenloos op zoek naar wat de toekomst biedt, wat de makelaardij nog meer kan doen om zich te onderscheiden en naar een hoger niveau te tillen. Dat is nog een reden waarom hij het merk CENTURY 21 waardeert. “Ze zijn altijd zeer proactief geweest in het helpen van makelaars bij het bereiken van hun zakelijke doelstellingen en waren bereid om te evolueren. Als makelaar benader ik mijn eigen bedrijf ook zo, dus dat is voor mij altijd van grote waarde geweest.”
Moeders grootste les
Hoewel Andrew de eerste is die zegt dat hij alles wat hij weet over onroerend goed van zijn moeder heeft geleerd, zegt hij dat het belangrijkste dat hij van haar heeft geleerd professionaliteit was. “Vanaf het moment dat ze agent werd, was ze alleen maar professioneel. Ik heb gezien dat te veel mensen het als een hobby of als bijbaantje zagen, maar voor haar is het altijd een serieuze inzet geweest om buitengewone ervaringen te bezorgen.”
Deze professionaliteit is een van de grootste uitdagingen waarmee Andrew makelaars vandaag de dag geconfronteerd ziet. “Als je je alleen op geld concentreert – hoeveel deals je sluit en voor hoeveel – verlies je uit het oog wat het belangrijkste is, en dat is het helpen van mensen. Vastgoed gaat over het verbeteren van de levens van makelaars en het helpen van gemeenschappen. Professionaliteit betekent het bieden van mentorschap, toezicht en verantwoording. Als je dat niet doet, kan het slordig worden, worden er fouten gemaakt en gaan deals niet door.”
Andrew zegt dat zijn makelaardij daarom selectief is in de agenten die zij kiezen om zich bij aan te sluiten, op zoek naar professionals die willen leren en hun gemeenschap willen dienen.
Eerst focussen op agenten
Ondanks dat het relatief kleine gemeenschappen in Centraal Michigan bedient, heeft CENTURY 21 Signature Realty sinds 2018 elk jaar een plek verdiend op de Real Trends 500-lijst, die de beste makelaars in het hele land rangschikt. Het is ook het enige Real Trends 500-bedrijf in de regio van de Great Lakes Bay, een feit dat Andrew gedeeltelijk toeschrijft aan zijn fusie- en overnamestrategie: de makelaardij heeft er in evenveel jaren drie voltooid en er staat er nog een op stapel.
“Het merk CENTURY 21 is een enorme hulp tijdens de zoek- en ontdekkingsfase door te helpen bij de lokale marktomstandigheden, makelaars- en agentgegevens te verifiëren en zelfs bijeenkomsten te organiseren met potentiële M&A-doelen. Het biedt ook middelen, hulp en personeel om ervoor te zorgen dat de overname een succes wordt.”
Bij het overwegen van andere makelaars voor fusies en overnames is het volgens Andrew erg belangrijk om alleen bedrijven te overwegen die jouw waarden en cultuur delen. CENTURY 21 Signature Realty hanteert een ‘agents first’-aanpak.
‘Wij zijn hier om voor de agenten te werken, en niet andersom. We bieden constante ondersteuning, vieren hun successen en hanteren hoge normen en moraal. Het gaat over delen en zorgen. Het gaat om elkaar vertrouwen en samenwerken als team. Als een potentiële fusie en overname deze waarden niet deelt, loop ik weg. Het is het niet waard om onze cultuur te verwateren.”
Andrew zegt dat de meeste makelaars ergens mee worstelen – het kan gaan om het begeleiden van agenten, marketing, naamsbekendheid of een gebrek aan hulpmiddelen. Wanneer Andrews team spreekt met een potentiële overname, onderzoekt hij wat er ontbreekt en hoe CENTURY 21 Signature Realty op de eerste dag een verschil zou kunnen maken.
“Veel makelaars-eigenaren dragen te veel hoeden. Ze schrappen de controles, voeren gegevens in, behandelen moeilijke afsluitingen en verzorgen de marketing. Maar je kunt het niet allemaal goed doen. Daarom hebben we een sterk ondersteuningsteam opgebouwd, zodat onze leiders zich kunnen concentreren op het bieden van leer- en coachingmogelijkheden voor agenten.”
Net zo belangrijk als het sluiten van de deal bij een overname is het aan boord nemen van de agenten, hen leren over alle nieuwe tools en programma’s waartoe ze toegang hebben via het merk CENTURY 21, en hen in de cultuur brengen. Dat is een gebied waarop Andrew zegt dat hij en zijn partners echt uitblinken. Nieuwe agenten beginnen met een 30 dagen durend mentorprogramma om de kneepjes van het vak te leren, en zowel nieuwe als ervaren agenten worden ingeschreven voor CENTURY 21 University®-cursussen om hun vaardigheden uit te breiden en meer te leren over alle beschikbare hulpmiddelen.
Wat vindt moeder, vier jaar nadat hij het roer overnam, van zijn vastgoedbedrijf?
“Ik denk dat ze heel trots is. Ze ziet hoe hard ik werk en hoeveel erin zit. Maar ik denk ook dat ze haar vastgoedpartner mist, aangezien ze nog steeds actief bezig is met het aanbieden en verkopen van onroerend goed, maar ik ben nu meer gefocust op de operationele kant van de zaak. Wij waren een geweldig team!”
*Onderzoek naar het volgen van advertenties uit 2021. De onderzoeksresultaten zijn gebaseerd op 1.200 online interviews met een nationale willekeurige steekproef van volwassenen (18+ jaar) die gelijkwaardige besluitvormers zijn bij vastgoedtransacties en actief zijn op de vastgoedmarkt (in de afgelopen twee jaar een huis hebben gekocht of verkocht of, van plan bent om binnen de komende twee jaar een huis te kopen of verkopen). Vraag over merkbekendheid op basis van een steekproef van 1.200 respondenten. De resultaten zijn significant bij een betrouwbaarheidsniveau van 90%, met een foutmarge van +/- 2,4%. Herkenningsvraag op basis van consumenten die zich bewust zijn van het merk in kwestie. De resultaten zijn significant bij een betrouwbaarheidsniveau van 90%, met een foutmarge van +/- 2,4%. Het onderzoek werd uitgevoerd door Kantar Group Limited (voorheen Millward Brown), een toonaangevende wereldwijde marktonderzoeksorganisatie, van 9 tot 27 november 2021.
© 2022 Century 21 Real Estate LLC. Alle rechten voorbehouden. CENTURY 21®, het CENTURY 21-logo en C21® zijn handelsmerken van Century 21 Real Estate LLC. Het CENTURY 21®-systeem ondersteunt volledig de principes van de Fair Housing Act en de Equal Opportunity Act. Elke franchise is onafhankelijk eigendom van en wordt beheerd. Dit is niet bedoeld en mag niet worden beschouwd als een aanbod om een franchise te verkopen. Franchise-aanbiedingen die alleen worden gedaan door middel van een Franchise Disclosure Document. DEZE FRANCHISES ZIJN GEREGISTREERD ONDER DE FRANCHISE-INVESTERINGSWET VAN DE STAAT CALIFORNIË. EEN DERGELIJKE REGISTRATIE VORMT GEEN GOEDKEURING, AANBEVELING OF GOEDKEURING DOOR DE COMMISSARIS VAN BEDRIJVEN, NOCH EEN BEVINDING VAN DE COMMISSARIS DAT DE HIERIN VERSTREKTE INFORMATIE WAAR, VOLLEDIG EN NIET MISLEIDEND IS. Deze advertentie is geen aanbod. Een aanbieding kan alleen worden gedaan door middel van een prospectus dat eerst is ingediend bij het Department of Law van de staat New York. Een dergelijke indiening impliceert geen goedkeuring door het Ministerie van Justitie. Het Minnesota-registratienummer voor dit franchisesysteem is #F186. Century 21 Real Estate LLC, 175 Park Avenue, Madison, NJ 07940.